Ruski jezik za akademske potrebe

Izvedbeni plan nastave za akademsku godinu 2020. / 2021.

Preddiplomski i diplomski studij

Ruski jezik za akademske potrebe 1 
NazivRuski jezik za akademske potrebe 1
ECTS bodovi2
Nastavnicidr. sc. Sanja Veršić, predavačica
SatnicaVježbe iz stranog jezika
30 sati
PreduvjetiNema
CiljUsvajanje osnovnih jezičnih kompetencija u svrhu razvijanja strategija čitanja, pisanja i izražavanja na ruskom jeziku.
Metode podučavanjaMetoda razgovora, pitanja i odgovora, demonstracije, istraživanja, suradničkog i samostalnog učenja.
Metode ocjenjivanjaSudjelovanje u nastavi 5 %
Pisanje zadaća 5 %
Usmeno izlaganje 30 %
Kolokviji 30 %
Završni pismeni ispit 30 %
Ishodi učenja1. Koristiti osnovna pravila pisanja, čitanja i izgovora na ruskom jeziku.
2. Upotrebljavati jednostavne fraze i rečenice u jednostavnim komunikacijskim situacijama.
3. Čitajući razumjeti jednostavne tekstove (sastavljene prvenstveno od nezavisnosloženih rečenica i većinom sastavljene od poznatih, najfrekventnijih riječi).
4. Izdvojiti osnovne informacije iz slušnih materijala.
5. Prepoznati i opisati specifičnosti jezičnog sustava.
Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave1. nastavna jedinica:
Uvod u kolegij. Predstavljanje sadržaja i osnovnih ciljeva kolegija. Utvrđivanje studentskih obveza. Ruska azbuka – upoznavanje s pismom

2. nastavna jedinica:
Naglasak i intonacija u ruskome jeziku. Suglasnici (asimilacija po mekoći), uvježbavanje izgovora i osnovna pravila čitanja.

3. nastavna jedinica:
Samoglasnici u ruskome jeziku. Asimilacija suglasnika po zvučnosti. Uvježbavanje izgovora. Predstavljanje i obraćanje (formalno i neformalno).

4. nastavna jedinica:
Potvrda i nijekanje. Rod imenica. Posvojne zamjenice. Pozdravi.

5. nastavna jedinica:
Upoznavanje (formalno i neformalno). Osobne zamjenice u akuzativu (Как Вас зовут?) Imena puna i skraćena, patronim (отчество). Zanimanje. Razlika: Кто это? – Кто он(а)? Primjena usvojenog leksika u svakodnevnim komunikacijskim situacijama.

6. nastavna jedinica:
Uvježbavanje čitanja: kratki dijalozi. Množina imenica.

7. nastavna jedinica:
Ponavljanje i uvježbavanje posvojnih zamjenica i množine imenica. Nazivi država, nacionalnosti, jezika. Razlika pridjev – prilog: русский язык – по-русски.

8. nastavna jedinica:
Pisana provjera. Sadašnje vrijeme glagola (prva i druga konjugacija). Tekst: Что они делают?

9. nastavna jedinica:
Uvježbavanje oblika sadašnjeg vremena pravilnih glagola na primjerima (gramatički zadaci). Čitanje i prepričavanje teksta: Мы изучаем русский язык, usvajanje novog vokabulara.

10. nastavna jedinica:
Primjena sadašnjeg vremena u svakodnevnim komunikacijskim situacijama (dijalozi). Prilozi: Кто, что и как делает? Uvježbavanje prethodno usvojenih gramatičkih cjelina čitanjem i prepričavanjem teksta te primjena u govoru metodom pitanja i odgovora.

11. nastavna jedinica:
Pridjevi u nominativu jednine i množine. Tekst: Наш город (tekst o Sankt-Peterburgu).

12. nastavna jedinica:
Uvježbavanje pridjeva kroz gramatičke zadatke. Primjena usvojenih leksičkih i gramatičkih cjelina (opisivanje rodnoga grada).

13. nastavna jedinica:
Glagoli хотеть i мочь. Modalne konstrukcije. Složene rečenice (потому что, поэтому). Ponavljanje i priprema za usmenu provjeru.

14. nastavna jedinica:
Akuzativ jednine imenica kojima se izražava nešto što je neživo. Glagoli любить, изучать (što studiramo, kakve knjige čitamo, kakve filmove gledamo, kakvu glazbu slušamo). O sebi: kratko usmeno predstavljanje.

15. nastavna jedinica:
Uvježbavanje akuzativa jednine imenica s prijelaznim glagolima (sadašnje vrijeme). Pisana provjera.
Obvezna literatura1. Чернышов С.И. Поехали! 1. Санкт-Петербург: Златоуст, 2014
2. Миллер Л.В., Политова, Л.В., Рыбакова И.Я. Жили-были – 28 уроков русского языка для начинающих. Санкт-Петербург: Златоуст, 2016
3. Хавронина С.А., Широченская А.И. Русский язык в упражнениях. Москва: Русский язык. Курсы, 2015
4. Булгакова Л.Н., Захаренко И.В., Красных В.В. Мои друзья падежи. Русский язык. Курсы, 2014
Izborna literatura1. Poljanec Radoslav F. Ruska gramatika za svakoga. Zagreb: Školska knjiga, 2013
2. Караванова Н.Б. Говорите правильно! Курс русской разговорной речи. Москва: Русский язык. Курсы, 2018
3. Антонова В.Е., Нахабина Н.Н., Сафронова М.В., Толстых А.А. Дорога в Россию 1. Санкт-Петербург: Златоуст, 2013
4. Эсмантова Т. Русский язык: 5 элементов. Санкт-Петербург: Златоуст, 2008
5. Vježbe i materijali s internetskih stranica
Ruski jezik za akademske potrebe 2 
NazivRuski jezik za akademske potrebe 2
ECTS bodovi2
Nastavnicidr. sc. Sanja Veršić, predavačica
SatnicaVježbe iz stranog jezika
30 sati
PreduvjetiZa upis kolegija je potrebno položiti kolegij Ruski jezik za akademske potrebe 1
CiljUsvajanje osnovnih jezičnih kompetencija u svrhu razvijanja strategija čitanja, pisanja i izražavanja na ruskom jeziku.
Metode podučavanjaMetoda razgovora, pitanja i odgovora, demonstracije, istraživanja, suradničkog i samostalnog učenja.
Metode ocjenjivanjaSudjelovanje u nastavi 5 %
Pisanje zadaća 5 %
Usmeno izlaganje 30 %
Kolokviji 30 %
Završni pismeni ispit 30 %
Ishodi učenja1. Konstruirati jednostavna pitanja i odgovore o prošlim događajima i budućim planovima.
2. Izdvojiti osnovne informacije iz autentičnog slušnog materijala.
3. Izdvojiti bitne elemente iz kratkog teksta.
4. Prikupiti osnovne informacije u elektroničkim medijima ili tiskanim materijalima.
5. Prirediti i održati usmeno izlaganje na odabranu temu.
Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave1. nastavna jedinica:
Ponavljanje leksičkih i gramatičkih cjelina usvojenih u prvom semestru.

2. nastavna jedinica:
Lokativ jednine i množine imenica i pridjeva (pitanje где?). Povratni glagoli. Uvježbavanje oblika na primjerima (gramatičke vježbe). Čitanje teksta i primjena usvojenih cjelina u govoru.

3. nastavna jedinica:
Prošlo vrijeme glagola. Pismo: čitanje i prepričavanje. Dijelovi neformalnog pisma. Primjena usvojenih cjelina sastavljanjem kratkog pisma.

4. nastavna jedinica:
Buduće vrijeme (nesvršenih) glagola. Genitiv jednine imenica i pridjeva. Glagol чувствовать себя. Uvježbavanje oblika na primjerima (gramatički zadaci) : konstrukcije у меня есть кто, что? – у меня нет кого, чего?

5. nastavna jedinica:
Glavni brojevi. Glagol стоить. Dativ osobnih zamjenica (konstrukcije я люблю – мне нравится). Ponavljanje i uvježbavanje usvojenih leksičkih i gramatičkih cjelina (priprema za pisanu provjeru).

6. nastavna jedinica:
Pisana provjera. Glagolski vid i vidski parovi. Ponavljanje i uvježbavanje glavnih brojeva: izražavanje vremena (Который час? Когда?). Primjena u govoru opisivanjem radnog dana.

7. nastavna jedinica:
Dativ jednine i množine imenica i pridjeva. Uvježbavanje oblika na primjerima (gramatički zadaci). Nazivi mjeseci. Datumi.

8. nastavna jedinica:
Ponavljanje i uvježbavanje lokativa (odgovori о ком, чём?) i dativa imenica i pridjeva (naglasak na konstrukciji кому сколько лет?); konstrukcije кому надо, нужно, необходимо, грустно, весело и т.п.

9. nastavna jedinica:
Osnovni glagoli kretanja bez prefiksa. Slušanje, čitanje i prepričavanje teksta s glagolima kretanja. Gramatički zadaci tematski povezani s tekstom.

10. nastavna jedinica:
Glagoli kretanja s prefiksima по-, при-, у-. Tekst o studijskom putovanju u Moskvu. Uvježbavanje glagola kretanja čitanjem i prepričavanjem teksta.

11. nastavna jedinica:
Instrumental jednine i množine imenica, pridjeva i osobnih zamjenica. Uvježbavanje oblika na primjerima (gramatički zadaci). Glagoli поздравить / поздравлять кого с чем? Ruski praznici.

12. nastavna jedinica:
Glagoli быть, стать кем?; интересоваться, увлекаться, заниматься чем? Ponavljanje i uvježbavanje usvojenih gramatičkih i leksičkih cjelina.

13. nastavna jedinica:
Ponavljanje gradiva kao priprema za pisanu provjeru i usmena izlaganja.

14. nastavna jedinica:
Pisana provjera. Usmena izlaganja.

15. nastavna jedinica:
Usmena izlaganja
Obvezna literatura1. Чернышов С.И. Поехали! 1. Санкт-Петербург: Златоуст, 2014
2. Миллер, Л.В.; Политова, Л.В.; Рыбакова, И.Я. Жили-были – 28 уроков русского языка для начинающих Санкт-Петербург: Златоуст, 2016
3. Хавронина С.А., Широченская А.И. Русский язык в упражнениях. Москва: Русский язык. Курсы, 2015
4. Булгакова Л.Н., Захаренко И.В., Красных В.В. Мои друзья падежи. Русский язык. Курсы, 2014
Izborna literatura1. Poljanec Radoslav F. Ruska gramatika za svakoga. Zagreb: Školska knjiga, 2013
2. Антонова В.Е., Нахабина Н.Н., Сафронова М.В., Толстых А.А. Дорога в Россию 1. Санкт-Петербург: Златоуст, 2013
3. Овсиенко Ю.Г. Русский язык для начинающих 1. Москва: Русский язык. Курсы, 2018
4. Эсмантова Т. Русский язык: 5 элементов. Санкт-Петербург: Златоуст, 2008
5. Vježbe i materijali s internetskih stranica
Ruski jezik za akademske potrebe 3 
NazivRuski jezik za akademske potrebe 3
ECTS bodovi2
Nastavnicidr. sc. Sanja Veršić, predavačica
SatnicaVježbe iz stranog jezika
30 sati
PreduvjetiZa upis kolegija je potrebno položiti kolegij Ruski jezik za akademske potrebe 2
CiljUsvajanje tehnika pisanja sažetaka, razvijanje vještine govorenja o akademskim i stručnim temama i usvajanje akademskog i stručnog vokabulara.
Metode podučavanjaMetoda razgovora, pitanja i odgovora, demonstracije, istraživanja, suradničkog i samostalnog učenja.
Metode ocjenjivanjaSudjelovanje u nastavi 5 %
Pisanje zadaća 5 %
Usmeno izlaganje 30 %
Kolokviji 30 %
Završni pismeni ispit 30 %
Ishodi učenja1. Koristiti tehnike čitanja stručne/znanstvene literature na ruskom jeziku.
2. Prepoznati uvriježene načine strukturiranja stručnog/znanstvenog teksta od organizacije cjeline teksta do organizacije paragrafa.
3. Koristiti strukture rečenica svojstvene akademskom diskursu.
4. Sažeti i izložiti sadržaj slušnog materijala.
5. Napisati sažetak stručnog/znanstvenog teksta.
Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave1. nastavna jedinica:
Uvod u kolegij. Predstavljanje sadržaja i osnovnih ciljeva kolegija. Utvrđivanje studentskih obveza. Upute za korištenje literature, e-rječnika i internetskih izvora (yandex.ru, rambler.ru, ru.wiktionary.org, udarenieru.ru).

2. nastavna jedinica:
Komparacija pridjeva i priloga. Slušanje i čitanje ruske narodne bajke Три медведя: primjena komparativa i superlativa, usvajanje novog vokabulara vezanog uz temu. Gledanje videomaterijala: Три медведя – YouTube (obrnuta učionica).

3. nastavna jedinica:
Složene rečenice (veznici что, чтобы, потому что, поэтому). Odnosna zamjenica который, -ая, -ое, -ые. Upravni i neupravni govor. Uvježbavanje neupravnog govora na primjerima (gramatički zadaci). Primjena u govoru: slušanje, čitanje i prepričavanje teksta Букеты. Širenje vokabulara.

4. nastavna jedinica:
Dativ jednine i množine imenica i zamjenica (ponavljanje). Pogodbene rečenice (veznici если, если бы). Čitanje i prepričavanje teksta (dijaloga) na temu kako učiti strani jezik (техника обратного перевода) te usvajanje novog vokabulara.

5. nastavna jedinica:
Glagoli учить, учиться, изучать, заниматься. Ponavljanje akuzativa imenica i zamjenica. Usvajanje vokabulara vezanog za studij i studiranje: В университете. Prevođenje kraćih tekstova na ruski jezik.

6. nastavna jedinica:
Imperativ. Uvježbavanje oblika na primjerima – gramatički zadaci i tekst: Советы иностранцам в России. Primjena u govoru: davanje uputa i savjeta kolegama.

7. nastavna jedinica:
Ponavljanje komparacije priloga i pridjeva. Tekst (dijalog): Как мы выглядим¬? Opisivanje fizičkog izgleda osobe. Primjena osnovnih jezičnih konstrukcija u svakodnevnim komunikacijskim situacijama. Tekst: Иван Петрович получил письмо. Pisanje dužeg e-maila uz primjenu novousvojenog vokabulara (struktura pisma, stilske razlike).

8. nastavna jedinica:
Kratki oblici pridjeva. Opisivanje karaktera osobe (sinonimi, antonimi), usvajanje novog vokabulara. Razvijanje navike korištenja rječnika (Internet). Priprema za pisanu provjeru: ponavljanje obrađenih gramatičkih cjelina kroz opisivanje djela (portreta) poznatih ruskih slikara – internetski izvori.

9. nastavna jedinica:
Pisana provjera

10. nastavna jedinica:
Brojevi u datumima (ponavljanje). Какого числа и года? Redni brojevi. Planiranje aktivnosti. Ponavljanje genitiva jednine, Instrumentala i lokativa imenica, pridjeva i zamjenica s prijedlozima. Čitanje i prepričavanje kratkih tekstova. Primjena usvojenih konstukcija u svakodnevnim komunikacijskim situacijama.

11. nastavna jedinica:
Prijedlozi (mjesto). Glagoli стоять, лежать, висеть. Uvježbavanje upotrebe glagola na primjerima (gramatički zadaci)i. Slušanje i čitanje teksta: История о необычном доме. Opisivanje djela (interijeri) ruskih slikara – internetski izvori.

12. nastavna jedinica:
Prijedlozi (smjer). Glagoli ставить (поставить), класть (положить), вешать (повесить). Uvježbavanje upotrebe glagola na primjerima (gramatički zadaci) i tekstu: Иван Петрович отвечает Сирпе. Pisanje sastavka: Opis moje radne sobe.

13. nastavna jedinica:
Ponavljanje gramatičkih i leksičkih struktura – priprema za pisanu provjeru.

14. nastavna jedinica:
Pisana provjera. Usmena izlaganja na zadanu temu.

15. nastavna jedinica:
Usmena izlaganja ne zadanu temu.
Obvezna literatura1. Чернышов С.И., Чернышова А.В. Поехали 2.2 Санкт-Петербург: Златоуст, 2014
2. Миллер, Л.В.; Политова, Л.В.; Рыбакова, И.Я. Жили-были – 12 уроков русского языка. Базовый уровень Санкт-Петербург: Златоуст, 2015
3. Бондарь Н.И., Лутин С.А. Как спросить? Как сказать? Москва: Русский язык. Курсы, 2013
4. Хавронина, С.А., Широченская А.И. Русский язык в упражнениях Москва: Русский язык. Курсы, 2015
Izborna literatura1. Poljanec Radoslav F. Ruska gramatika za svakoga, Zagreb: Školska knjiga, 2013
2. Антонова, В.Е., Нахабина Н.Н., Сафронова М.В., Толстых А.А. Дорога в Россию 2. Санкт-Петербург: Златоуст, 2011
3. Овсиенко Ю.Г. Русский язык. Cредний этап 2. Москва: Русский язык. Курсы, 2015
4. Hrnjak A. Шаг за шагом. Zagreb: Knjigra, 2010
5. Vježbe i materijali s internetskih stranica
Ruski jezik za akademske potrebe 4 
NazivRuski jezik za akademske potrebe 4
ECTS bodovi2
Nastavnicidr. sc. Sanja Veršić, predavačica
SatnicaVježbe iz stranog jezika
30 sati
PreduvjetiZa upis kolegija je potrebno položiti kolegij Ruski jezik za akademske potrebe 3
CiljUsvajanje tehnika pisanja sažetaka, razvijanje vještine govorenja o akademskim i stručnim temama i usvajanje akademskog i stručnog vokabulara.
Metode podučavanjaMetoda razgovora, pitanja i odgovora, demonstracije, istraživanja, suradničkog i samostalnog učenja.
Metode ocjenjivanjaSudjelovanje u nastavi 5 %
Pisanje zadaća 5 %
Usmeno izlaganje 30 %
Kolokviji 30 %
Završni pismeni ispit 30 %
Ishodi učenja1. Argumentirano raspravljati o stručnim temama na ruskom jeziku.
2. Održati izlaganje na stručnu temu.
3. Napisati sažetak stručnog teksta/rada na ruskom jeziku.
4. Skicirati i napisati esej na stručnu temu.
Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave1. nastavna jedinica:
Akademsko pisanje – uvodne riječi i osnovni izrazi (konektori) koji se koriste u pisanju eseja (izražavanje mišljenja, stavova, slaganja ili neslaganja, argumentiranje, zaključivanje). Pisanje kratkog eseja – iznošenja mišljenja o određenim tvrdnjama.

2. nastavna jedinica:
Buduće vrijeme glagola (razlika u tvorbi НСВ – СВ): jednostavno buduće vrijeme. Uvježbavanje oblika na primjerima (gramatički zadaci) i primjena u govoru. Čitanje teksta (dijaloga) uz odabir ispravog oblika glagola u zagradama.

3. nastavna jedinica:
Brojevi – izražavanje vremena. Konstrukcije s prijedlozima с, до (по). Glagolski prilozi. Uvježbavanje oblika na primjerima (gramatički zadaci) i prepoznavanje u tekstu. Videomaterijal: Деепричастный оборот – YouTube (obrnuta učionica).

4. nastavna jedinica:
Neodređene čestice –то, -нибудь, кое-. Neodređene zamjenice. Uvježbavanje oblika na primjerima (gramatički zadaci). Gledanje videomaterijala: Неопределенные местоимения и наречия – Internetski izvori. Čitanje teksta (pisma). Pisanje sažetka.

5. nastavna jedinica:
Negacija ни- i не-: prefiksi kojima se označava nijekanje. Uvježbavanje usvojenih gramatičih i leksičkih cjelina u govoru i pismu. Tekst: Выходной день студента. Priprema za pisanu provjeru.

6. nastavna jedinica:
Pisana provjera. Genitiv množine imenica i brojeva. Tema: grad (Sankt-Peterburg i Zagreb). Čitanje teksta: О Петербурге i uvježbavanje gramatičkih oblika. Usvajanje vokabulara i njegova primjena u svakodnevnim komunikacijskim situacijama.

7. nastavna jedinica:
Gledanje videomaterijala o Sankt-Peterburgu i/ili moskovskoj podzemnoj željeznici – internetski izvori, uvježbavanje genitiva množine imenica. Usvajanje vokabulara i njegova primjena u svakodnevnim komunikacijskim situacijama.

8. nastavna jedinica:
Povratni glagoli (ponavljanje) u aktivnim konstrukcijama. Uvod u pasivne konstrukcije. Glagoli s pasivnim značenjem. Uvježbavanje oblika na primjerima – gramatički zadaci i videomaterijal (internetski izvori). Izražavanje pasivnog značenja pomoću refleksivnopasivnih oblika u govoru.

9. nastavna jedinica:
Pasivne konstrukcije (глаголы НСВ – СВ). Uvježbavanje oblika na primjerima – gramatički zadaci i videomaterijal (internetski izvori). Čitanje i prepoznavanje pasivnih konstrukcija u stručnom/znanstvenom tekstu.

10. nastavna jedinica:
Participi (glagolski pridjevi) aktivni. Tvorba aktivnog participa prezenta i aktivnog participa perfekta. Uvježbavanje oblika na primjerima (gramatički zadaci). Čitanje i prepoznavanje participa u odlomcima iz stručnih/znanstvenih tekstova (članaka).

11. nastavna jedinica:
Participi (glagolski pridjevi) pasivni. Tvorba pasivnog participa prezenta i pasivnog participa perfekta. Uvježbavanje oblika na primjerima (gramatički zadaci). Čitanje i prepoznavanje participa u u odlomcima iz stručnih/znanstvenih tekstova (članaka). Tekst: Выпускники Московского университета.

12. nastavna jedinica:
Čitanje teksta: Татьянин день (День российского студенчества). Ponavljanje – priprema za pisanu provjeru.

13. nastavna jedinica:
Pisana provjera. Kratki esej – iznošenje mišljenja.

14. nastavna jedinica:
Usmena izlaganja.

15. nastavna jedinica:
Usmena izlaganja.
Obvezna literatura1. Чернышов С.И., Чернышова А.В. Поехали 2.2 Санкт-Петербург: Златоуст, 2014
2. Миллер Л.В., Политова, Л.В., Рыбакова, И.Я. Жили-были – 12 уроков русского языка. Базовый уровень. Санкт-Петербург: Златоуст, 2015
3. Бондарь Н.И., Лутин С.А. Как спросить? Как сказать? Москва: Русский язык. Курсы, 2013
4. Хавронина, С.А., Широченская А.И. Русский язык в упражнениях Москва: Русский язык. Курсы, 2015
Izborna literatura1. Poljanec Radoslav F. Ruska gramatika za svakoga, Zagreb: Školska knjiga, 2013
2. Антонова, В.Е., Нахабина Н.Н., Сафронова М.В., Толстых А.А. Дорога в Россию 2. Санкт-Петербург: Златоуст, 2011
3. Овсиенко Ю.Г. Русский язык. Cредний этап 2. Москва: Русский язык. Курсы, 2015
4. Hrnjak A. Шаг за шагом. Zagreb: Knjigra, 2010.
5. Vježbe i materijali s internetskih stranica